Over de oorzaken van stress en stress te verminderen

Heb jij last van stress, of heb je zelfs een burn-out? Over de oorzaken van stress en stress te verminderen, wat stress is en de soorten stress vertellen wij jou zometeen meer. Allereerst vertellen we je graag wat stress vermindert, namelijk sporten. Chronische stress en een burn-out schaden jouw hersenen, je concentratievermogen vermindert en je korte-termijn geheugen vermindert. De stress symptomen zijn relatief gemakkelijk te herkennen. Stress klachten beginnen vaak met vermoeidheid, hoofdpijn en pijn op de borst. Daarnaast kun je last krijgen van gewrichtsklachten, rugpijn, pijn in de armen of benen en bijkrijn en gezelligheid. Wil jij je stress klachten verminderen? Ga dan sporten! Wat is er fijner om stress tegen te gaan en te doen verdwijnen door intensief te gaan bewegen?

Stress wegnemen

Over de oorzaken van stress en stress te verminderen

De oorzaken van stress kunnen op het werk ontstaan, maar tegenwoordig zie je ook steeds vaker stress bij studenten en scholieren. Veel geziene oorzaken vans stress zijn toch wel het hebben van een (chronische) ziekte, scheiding, de dood van iemand die je lief hebt, relatieproblemen, onzekerheid op het werk (of zelfs werkloos) en een nare gebeurtenis. Hierbij kun je denken aan verscheidene vervelende gebeurtenissen. Van een verkrachting tot aan een inbraak. Al met al kun je stress zien als je lichaam dat niet in balans is. De draagkracht van jouw lichaam en geest is kleiner dan de draaglast. Hetgeen van wat er van je wordt gevraagd. 

Naast de oorzaken zijn er ook nog bepaalde eigenschappen die je vatbaarder maken voor (chronische) stress, dit zijn onder meer:

  • Drang om te presteren en hierdoor de competitiviteit die iemand heeft;
  • Niet stil kunnen zitten;
  • Grote betrokkenheid en groot verantwoordelijkheidsgevoel;
  • Geen ‘nee’ kunnen zeggen;
  • Perfectionisme.

Wat men veelal doet door stress is ongezond gaan leven. Je kunt hierbij denken aan teveel koffie, alcohol en vet eten. Daarnaast te weinig lichaamsbeweging, slaap en ontspanning. De weerstand neemt door deze zaken ook erg af en dat maakt je ook vatbaarder voor andere ziektes, in plaats van ‘’alleen’’ stress.

Sport en ontspanning zorgen er voor dat je stress ook kan verminderen en zelfs volledig kan laten weggaan. Daarover hieronder meer.

Tips om hoe om te gaan met stress

Verschillende soorten stress

Stress is er in verschillende soorten, zo heb je spannende stress, schadelijke stress en frustrerende stress. Tevens heb je verschillende stresstypes, namelijk:

  • Turbotype: hoge productiviteit en ambitieus, vaak moeite met ontspanning;
  • Crashtype: betrouwbaar, vragen niet veel aandacht, maar kunnen zichzelf overstijgen. Vaak gevoelig voor burn-outs;
  • Hooggevoelig type: creatieve types, geen rem op de adrenaline, veel aan het piekeren.
  • Bore-out type: denken veel na, kenmerkend is hun objectiviteit, veelal in zichzelf gekeerd.

Het verschilt ook per mens, niet iedereen is even gevoelig voor stress. Maar herken jij jezelf in bovenstaande zaken, confronteer jezelf er dan mee en ga er op een juiste manier mee om. Wil je weten hoe je er mee om moet gaan, klik dan hier.

Bewegen tegen stress

Stress tegen te gaan kan al met niet intensief sporten. Door ‘relaxed’ te sporten kan de ontstane weerstand tegen endorfine tegen worden gegaan. Daarnaast wordt het neuronale groeihormoon BDNF vermindert. Hierdoor hersteld de hippocampus weer. Aangezien de hippocampus met chronische stress wordt aangetast, in de vorm van beschadiging en krimping. Zorg er daarom voor dat je een sport kiest of een bewegingsvorm kiest waar je vrolijk van wordt. Je moet het leuk vinden, om het te kunnen blijven doen. Anders is de kans groot dat je na een paar weken weer afhaakt. Tenslotte dien je er wel voor te zorgen dat je niet te snel en te hard gaat trainen. Zorg voor voldoende rust tussen twee trainingen/sport momenten. Vergeet ook niet om goed naar je lichaam te luisteren!

Nog een aantal tips tegen stress

Wil jij lekker ontspannen en daardoor stress verminderen? Door naast sportieve activiteiten ook ontspannende activiteiten te ondernemen neem je ook stress weg. Je kunt bijvoorbeeld naar het dichtstbijzijnde wellness resort gaan, zoals de Zwaluwhoeve. Hier kom je volledig tot ontspanning. Meer weten over het wel en wee omtrent wellness? Check.

Yoga is de manier om stress tegen te gaan

 

Tenslotte bieden yoga-lessen jouw ook totale ontspanning, waar we eerder over schreven; over de oorzaken van stress en stress te verminderen ook op yoga van toepassing is. Lijkt dit je wat, lees dan ons recent verschenen artikel over yoga.

Roeien is enorm veelzijdig

Roeien is enorm veelzijdig, maar ook erg intensief en schitterend mooi, mits je van de natuur houdt. Aangezien je je vaak midden in de natuur bevindt. Het is zwaar, maar doordat roeien zo veelzijdig is, val je er ook gemakkelijk mee af. Daarnaast hebben we in Nederland erg mooie roei-gebieden. Bijvoorbeeld roeiend door het centrum van Amsterdam of Rotterdam. Tevens wordt roeien steeds populairder op de Olympische Spelen. Kijk hieronder maar eens naar wat leuke feiten omtrent roeien op de Olympische Spelen:

  • Mannen roeien sinds 1900 op de Olympische Spelen;

  • Vrouwen roeien pas sinds 1976 op de Olympische Spelen;

  • Afstand met roeien op de Olympische Spelen is 2000 meter.

Roeien in de natuur

 

Roeien is er in vele vormen

Roeien is enorm veelzijdig en of je nu recreatief wil roeien, in je uppie of in een groep wil roeien, het is allemaal mogelijk. Wanneer je een natuurliefhebber bent is het schitterend om op de zondagochtend in je eentje of met vrienden te genieten van de zonsopkomst. Maar vogels spotten en genieten van rondspringende vissen behoort ook tot de mogelijkheden. Ideaal als je daarnaast ook nog lekker veel calorieën verbrandt. Aan veelzijdigheid geen gebrek!

Roeien op de Olympische Spelen

 

Roeien is enorm veelzijdig – weer of geen weer roeien kan altijd

Zelfs in de winter wordt er geroeid, behalve als er ijs ligt. Wanneer het regent zijn er ook nog genoeg roeiers die het water opgaan. Vaak ervaar je nog meer de natuur wanneer het slecht weer is, aangezien het dan ook rustiger is op het water. Het gezegde komt hier ook om de hoek kijken: soms moet je roeien met de riemen die je hebt, zeker als je een vrije dag hebt en graag wil sporten en/of (wil) genieten van de natuur. Wil je nog meer genieten van de natuur? Kijk dan eens of golfen of fietsen (in de natuur) iets voor jou is!

Roeien is enorm veelzijdig

Kennismaken en ervaren dat roeien enorm veelzijdig is?

Bij vele roeiverenigingen heb je kennismakingsochtenden, zo kun je wennen aan het roeien. Zeker als je een beginneling bent en er dus geen ervaring mee hebt. Daarnaast is het ideaal om andere roeiers te ontmoeten. Roeiverenigingen verhuren vaak ook roeiboten, ook als je niet lid bent van de vereniging. Wil je graag genieten van de natuur en sportief bezig zijn? Ontspannen op een sportieve wijze? Dan kun je onder andere terecht bij RV De Geeuw in Sneek. Zo kun je genieten van de Friese wateren.