Hoe de televisiemaatschappij sportief bezig kan zijn

In deze blog vertellen wij jou hoe de televisiemaatschappij sportief bezig kan zijn. De huidige generatie(s) oftewel de televisiemaatschappij wordt omschreven als niet sportief, lui en individualistisch. De televisiemaatschappij wordt ook omschreven als de millennials. Maar op welke manier kan de televisiemaatschappij nu sportief bezig zijn?

Televisiemaatschappij die sportief bezig is

Hoe de millenials sportief bezig kunnen raken en zijn

Om de televisiemaatschappij te betrekken in/bij sport(organisaties) dient er rekening te worden gehouden met een aantal factoren. Op deze manier kunnen deze generaties betrokken raken en betrokken worden gehouden in/bij de sport. De volgende factoren dienen te worden meegenomen, als we er voor willen zorgen dat de televisiemaatschappij weer sportief en dus actief bezig is:

  • Zorg voor het gebruik van digitale media als communicatie-vorm; social media kanalen en WhatsApp als communicatie en trigger om te willen gaan sporten. Doe dit door afbeeldingen te gebruiken;
  • Zorg er voor dat millennials ook kunnen afwisselen in hun taken, of manier van sporten. Ga met ze in gesprek en laat ze zelf ook initiatief nemen. Maar zorg er ook voor dat je hun ideeën meeneemt, bijvoorbeeld als trainer van een voetbalteam;
  • Zorg er voor dat je als sport(organisatie) benaderbaar bent en niet autoritair overkomt. Dit betekent ook de personen van de sportorganisatie of die de sport beoefenen;
  • Zorg voor gemak, maak het ze niet te moeilijk. In de huidige tijd willen de jongere generaties gemak. Of dit luiheid is of niet, zorg er voor dat je bijvoorbeeld met gemak je kan aanmelden bij een sport(organisatie).

Millennials die sporten

Uiteraard zijn er nog meer factoren die een rol kunnen spelen, maar bovenstaande zijn het belangrijkst. Op deze manier denken wij dat de televisiemaatschappij zeker wel weer gaat sporten. En liever sport dan lui is!

Check ook onze andere blogs, zoals: waarom golfen ontspannend en sportief is en wat de vele voordelen van fietsen zijn.

Verschillende soorten yoga

Er zijn veel verschillende soorten yoga, maar hoe weet je nu welke soort het beste bij jou past? Daarover vertellen wij jou meer in deze blog.

Yoga in verschillende stijlen

Vier groepen

Yoga kun je eigenlijk onderverdelen in vier groepen, namelijk;

De meeste mensen kiezen voor de gemiddelde fysieke yogasoorten, omdat dit niet te heftig is voor het lichaam, maar je toch het gevoel hebt dat het heeft geholpen.

Wat doet yoga?

Yoga kan goed zijn voor verschillende factoren. Het kan je bijvoorbeeld heel erg helpen wanneer je last hebt van te snel adem halen. Wanneer je te snel adem haalt, hebben je longen niet genoeg tijd om zuurstof op te nemen en CO2 af te scheiden. Het gevolg daarvan is dat er een te hoge CO2 waarde in je bloed aanwezig is. Hierdoor kunnen allerlei klachten ontstaan. Doordat je met yoga meerdere ademhalingsoefeningen doorneemt, helpt het je om dit proces goed in balans te krijgen.

Yoga als meditatie

Bloedcirculatie verbeteren

Tevens helpt yoga om de bloedcirculatie te verbeteren. Door bepaalde houdingen, zoals je benen in de lucht brengen. Zulke oefeningen helpen je om de bloedstroom in je benen te verbeteren. Hierdoor heb je minder last van zware of vermoeide benen.

Proces verwerking

Yoga kan je ook helpen met het verwerken van iets wat in je leven is gebeurd. Denk bijvoorbeeld aan het verliezen van een dierbaar persoon. Als er iets gebeurd in je leven kan het zijn dat je dit heel moeilijk/niet kunt verwerken. Doordat dit (misschien ook wel onbewust) in je hoofd speelt kun je ook lichamelijke klachten krijgen. Denk aan bepaalde spanningen, minder energie of emotionele blokkades. Je lichaam en geest zijn met elkaar verbonden, op het moment dat jij het mentaal zwaar hebt, kun je dus ook fysieke klachten krijgen. Er zijn verschillende ontspanningsoefeningen en houdingen die je kunnen helpen met het verwerkingsproces.

Balans

Doordat je met yoga een aantal balans oefeningen toepast, helpt het je te focussen en je evenwicht te trainen. Niet alleen lichamelijk is je balans beter, maar ook helpt het je meer balans in je leven te geven. Je weet bijvoorbeeld wanneer je rust moet nemen en wanneer je nog even kunt doorzetten.

Meest populaire yoga soorten

De meest voorkomende yoga soorten zijn:

  • Hatha yoga;
  • Yin yoga;
  • Bikram yoga;
  • Ahstanga yoga;
  • Power yoga;
  • Vinyasa yoga;
  • Kundalini yoga;
  • Yoga nidra.

Deze soorten zijn zo populair, omdat ze de meeste resultaten boeken, volgens de mensen die het beoefenen en ervaring hebben met verschillende soorten yoga.

Wellness is de ultieme ontspanning

De Engelse term ‘wellness’ betekent letterlijk ‘gezondheid’. Wellness is een combinatie van ‘wellbeing’ en ‘fitness’. Het woord wordt gebruikt als verzamelbegrip voor alles wat met ontspanning, genieten, rust en herstellen te maken heeft. Wellness gaat over je fit voelen, nieuwe energie krijgen en gelukkig zijn.

Wellness is onstpanning

Mogelijkheden met wellness

Bij wellness wordt veel verstaan, van massage tot baden, sauna ect. De meest voorkomende vormen van wellness zijn:

  • Sauna: een ruimte die extreem verwarmd wordt, waardoor je gaat zweten, daarna afwisselen met koude baden of douches. Voor de opbouw van weerstand, vocht verversen en ontspanning van lichaam en geest. Er zijn gewone sauna’s en sauna’s met geur en stoombaden.
  • Thermale baden: dit zijn baden met verschillende mineralen of zeezout, eventueel voorzien van een whirlpool. Het is nuttig voor lichaam en geest. Dit kan goed werken bij bepaalde huidproblemen.
  • Massage: gehele lichaamsmassage, voetreflexmassage (drukpuntmassage), hotstonemassage (verwarmde stenen), lotusmassage (etherische oliën), Thaise massage (yogapositie) en nog meerdere massages. Een massage verlicht spierpijn en ontspant de spieren, maar werkt ook nuttig voor de geest.
  • Beauty: heeft zuurstofbehandeling (zuurstof inmasseren) en softpack (inpakken van lichaam). Gericht op het strakker maken van de huid en het wegwerken van oneffenheden, het mooier laten uitzien van de huid.

Wat neem je mee?

Ga je voor het eerst naar (een van de vormen van) wellness? Dan weet je nog niet echt goed wat je mee moet nemen. Hieronder een aantal tips om mee te nemen:

  • Groot badlaken: voor als je de sauna in gaat, deze leg je neer voordat je gaat zitten;
  • Twee handdoeken: als je na afloop van de sauna gaat douchen;
  • Badjas: het dragen van een badjas is verplicht tussen de saunagangen door;
  • Badslippers: het dragen van badslippers is verplicht (je kunt ook slippers kopen bij het wellness centra);
  • Flesje water;
  • Eventueel: een boek of tijdschrift;
  • Eventueel: eigen douche producten.

Producten voor een massage

Gezondheid

Wie dacht dat een dagje wellness alleen maar ontspannen is heeft het mis. Een dagje wellness is namelijk ook erg gezond. Zo heeft het een geregelde invloed op je bloedruk, verbeterd het je weerstand en word je lichaam ‘schoongespoeld’.

Bloeddruk: in de sauna daalt je bloeddruk. Door de warmte verwijden je bloedvaten, waardoor het bloed meer ruimte heeft om te stromen. Tijdens het afkoelen gebeurt het tegenovergestelde. Door de kou vernauwen je bloedvaten weer, waardoor je bloeddruk langzaamaan stijgt.

Weerstand: we kennen het gevoel allemaal: zodra het buiten kouder wordt, voel je je iets kwetsbaarder. Je bent sneller verkouden of er worden veel mensen in je omgeving ziek. Door regelmatig naar de sauna te gaan, verbeter je je weerstand. Op die manier raakt je lichaam namelijk gewend aan de wisselende temperaturen, waardoor je minder gevoelig bent voor de kou.

Schoonspoelen: tijdens een dagje wellness wordt je lichaam van binnen- en buiten goed gereinigd. Tijdens een rondje sauna verlies je al snel ongeveer 1/1.5 liter vocht en afvalstoffen. Dit vul je namelijk door goed te drinken. Op die manier wordt je lichaam als het waren ‘schoongespoeld’. Door te zweten wordt je huis van binnenuit gereinigd. Wat overblijft is een hele zachte huid.

Gezond eten en drinken

Tijdens een dagje wellness is het van belang om zo gezond mogelijk te eten en te drinken, dit ter bevordering van ontspanning en gezondheid. Veel wellness centra hebben een speciaal menu. Aanbevolen wordt om tijdens de lunch extra granen, bonen, groenten en noten te eten en daarbij de gehele dag genomen veel mineraalwater te drinken. Dit voedsel bezitten allemaal ruim voldoende magnesium. Magnesium is een mineraal dat belangrijk is voor de: stofwisseling, een brandstof is voor de hersenen en voor het zenuwstelsel.

Slapen

Door de warmte van de sauna en door de heersende rust, kan iemand zich zo ontspannen voelen dat er behoefte is aan een klein slaapje. Gebruik deze dag in de wellness om een klein dutje te doen. Geef toe aan het ontspannen gevoel en sluit de ogen. Zo’n ontspannen slaapje doet wonderen, al is het maar een klein en kort dutje. Dit zijn de voordelen van zo’n ontspannen slaapje:

  • Het maakt je actiever;
  • Het maakt je alerter;
  • Het vergroot de creativiteit;
  • Het verbetert je geheugen.
Voordelen

Een bezoek aan de sauna kan een ontspannende werking hebben wat goed is voor je gezondheid. Zaken die verbeterd worden aan je gezondheid:

  • Minder stress;
  • Betere bloedcirculatie;
  • Minder rimpels;
  • Stralende huid;
  • Goede gezondheid.

Golfen is zowel ontspannend als sportief

Wist je dat je met golf zowel ontspannend als sportief bezig bent? Golf is een ideaal middel om tot ontspanning en sportiviteit te komen. Maar waarom is golfen ontspannend en sportief? Met golfen wordt er om een mentale -en lichamelijke inspanning gevraagd. Aangezien men met golf goed met handen en ogen moet coördineren, ook vereist golfen techniek en uithoudingsvermogen (tenzij je met de golfkar het terrein afgaat). Tevens dient een golfer geconcentreerd te kunnen zijn. Vandaar de mentale inspanning. Naast deze inspanningen geeft golfen ook rust, men kan stoom afblazen door de omgeving. Golfbanen liggen namelijk vrijwel altijd in de natuur. Waarbij het wel verschilt per golfbaan, hoe mooi de omgeving is. Maar doordat de golfbanen in de natuur liggen, geeft golfen ook een bepaalde rust.

Golfen is sportief

Voordelen golf

Golfen biedt naast de inspanningen en de rust die men krijgt nog meer voordelen. Zo is golfen voor iedereen, van jong tot oud. Andere voordelen zijn:

  • Kleine kans op blessures en ongelukken door minimale fysieke inspanning;
  • De golfbaan is een sociale omgeving, men ontmoet elkaar op de golfbaan en er worden vaak zaken gedaan.

    Hoe werkt golfen?

Tenslotte vraag jij je nu vast af hoe golfen werkt? Er zijn golfbanen van verschillende groottes. Zo kan een baan bestaan uit 9, 18, 27 of 36 holes. Elke hole bevat andere elementen, om zo de variatie en moeilijkheidsgraad erin te houden. Bij wisselende elementen kun je onder meer denken aan waterhindernissen, bomen, fairway, green, hole, rough en bunkers. Wanneer je gaat golfen ontvang je een scorekaart, hierop houd je (vanzelfsprekend) de score bij, maar krijg je vaak ook info over de golfbaan. Ben jij al enthousiast geraakt? Ga dan eens vrijblijvend naar jouw dichtstbijzijnde golfbaan en laat je informeren.

Golfen is sportief en ontspannend bezig zijn

Fietsen biedt vele voordelen 

Fietsen door de natuur, niks is fijner. Als fietsland hebben we vele mooie natuurgebieden om doorheen te fietsen. Zo hebben we onder meer deze prachtige natuurgebieden om door te fietsen:

  • Smallingerland; 
  • Langs Lutte en Losser; 
  • De Hoeksche Waard; 
  • Achterhoek ‘De Graafschap’; 
  • Oisterwijkse bossen en vennen. 

Fietsend in de natuur

Maar er zijn nog meer fijne natuurgebieden om doorheen te fietsen (we zijn er vast en zeker een aantal vergeten). Naast het fietsen door de natuur, ben je op de fiets zowel ontspannend als sportief bezig. Je geniet namelijk van de natuur en bent bezig. Ontspannend langs meren, moerassen en de bossen.

Fietsen is een positieve stimulans voor de gezondheid

Zo worden je gewrichten minder belast, zorgt fietsen voor vetverbranding en verbetert het jouw uithoudingsvermogen. Daarnaast zorgt fietsen voor een diepere slaap, omdat je lekker actief bezig bent in de buitenlucht. Hierdoor word je bioritme beter en val je sneller in slaap.

In de natuur fietsen

Met fietsen vang je twee vliegen in een klap

Je ontspant, waardoor je minder stress ervaart en je bent sportief bezig. Zowel voor de mentale als fysieke gezondheid ben je met fietsen aan het juiste adres. Wij raden jou dan ook aan om eens de fiets te pakken en te gaan genieten bij een natuurgebied bij jou in de buurt. Mocht je nog meer mooie natuurgebieden willen verkennen, dan raden wij de eerdergenoemde natuurgebieden aan. Zoals al eerder aangegeven zijn er zeker nog tal van natuurgebieden die er niet bij staan en toch zeker de moeite waard zijn om fietsen doorheen te gaan. Vergeet je niet om ook onderweg even te picknicken? Zo behoud je jouw energielevel en kun je de gehele dag fietsen!